cuba tekan :)

Ahad, 28 Oktober 2012

Thalasemia...

17/10/2012=Rabu

Dah lama rasanya tak update blog...
sorry ok,aku bukan malas tapi aku BUSY

So,sebelum aku dimarah oleh korang baik aku citer dulu pasal THALASEMIA 

Hah,thalasemia...???
ye la,thalasemia...kenapa...???(korang terkejut???)

Relex dulu la,aku citer last-last ar,pasal thalasemia ni...


Alhamdulillah...
hari ini aku dah pindah kembali kat blok tingkatan 6
tapi ada satu perkara,yang membuatkan semua budak form 6 terkejut termasuk la aku...(mesti korang nak tahu apa halnya kan...???)

hahaha...

owww,no!!!
kita orang kena jalani ujian thalasemia(ambil darah)
so,aku salah seorang yang telah menjalani ujian ini(korang jangan fikir aku takut ok...aku relex je)=ketawa bangga...

Korang tahu,kesian kat kawan aku,Mariah(dia takut)
mungkin gugup sikit kot,al maklum la budak pompuan
(ayu gitu)

Mesti korang nak kenal Mariah kan...???

So,korang enjoy...


Yang buat tanda peace tu la MARIAH,yang sebelah dia tu AIDA

1

2

3

4

5

Ni la brochure yang aku pinjam ngan kawan aku Suhada

t

Ok,sebelum tu aku nak bagitahu la sikit-sikit pasal Talasemia ni.

==> Pesakit Talasemia merupakan individu yang mengalami kekurangan sel darah merah yang teruk.
==> Penyakit ini diwarisi daripada ibu bapa yang merupakan pembawa gen Talasemia.

Ciri-ciri penghidap Talasemia:
==? Berada dalam keadaan pucat yang sangat ketara.
==? Sentiasa lemah dan resah.
==? Anemia yang serius boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas.

Tanda dan gejala Talasemia:
==) Tumbesaran terbantut.
==) Pucat(Anemia).
==) Perut membesar disebabkan pembengkakan hati.
==) Perubahan pembentukan pada tulang muka,pipi dan rahang yang tidak normal.

Ujian Talasemia harus dijalani jika:
==} Mempunyai ahli keluarga yang disahkan menghidap Talasemia atau pembawa Talasemia.
==} Seorang remaja atau belia.

Ok,sampai sini dulu la,N3 aku,dan aku harap korang boleh la dapat sikit-sikit info daripada blog aku ni...

Terima kasih kerana sudi membaca blog aku... :)
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright© All Rights Reserved sedinginhatiku.blogspot.com